Čo vás zaujíma o platobných kartách? Odpovedia Vám šéfovia Mastercard a VISA.

Hoci nové technológie menia trh s platobnými kartami, plastové kasty ako také len tak nevymiznú – zhodujú sa Miroslav Lukeš aj Marcel Gajdoš.

V čom evidujete pri platbách kartou zmeny? 

Marcel Gajdoš, VISA: To, že Slováci hradia čoraz menšie čiastky bezhotovostne. Práve malé nákupy boli Slováci zvyknutí platiť v hotovosti, v posledných rokoch, najmä nástupom bezkontaktnej technológie, vidíme, že priemerná suma POS transakcie sa znižuje, čo je znak odbúravania hotovosti v našich peňaženkách. A pre nás je to veľmi dôležitý posun.

Miroslav Lukeš, MASTERCARD: Slováci používajú platobné karty čoraz častejšie, pričom ich využívajú aj na platbu nízkych súm. Doteraz sa ľudia obávali trvania transakcie a zdržovania pri státí v rade, no bezkontaktná karta jednoznačne víťazí nad hotovosťou v rýchlosti a komfortom. Čoraz častejšie sú tiež využívané napríklad služobné karty, ktoré sú spojené hlavne s platbami za cestovanie či ubytovanie pri služobných cestách a tiež prémiové karty s ponukou dodatočných služieb.

S platobnými kartami sú spojené rôzne benefity. Ktoré sú najžiadanejšie?

Miroslav Lukeš, MASTERCARD: Našim základným vernostným programom je Priceless Specials, ktorého atraktivita spočíva predovšetkým v spôsobe odmeňovania, teda vrátenia peňazí na účet držiteľa karty. Tento spôsob odmeny podľa prieskumu Masterindex preferuje až 93 percent používateľov kariet. Veľmi exkluzívnym programom je rovnako Mastercard Elite program. Ten predstavuje súbor benefitov, odmien a iných služieb poskytovaných obchodníkmi držiteľom prémiových a firemných kariet Mastercard, ako Mastercard Gold, Mastercard Platinum, Mastercard World, a World Elite.

Marcel Gajdoš, VISA: Na túto otázka by mali odpovedať najmä banky. Visa môže na základe prieskumu, ktorý sme realizovali, povedať, že najžiadanejšie benefity sú: benefity proti zneužitiu karty, asistencia pri strate karty a zľavy u obchodníkov.

Ako tomu bolo v oblasti benefitov v minulosti?

Marcel Gajdoš, VISA: Z pohľadu Visa sa veľa nezmenilo. Treba však povedať, že penetrácia prémiových kariet sa v strednej Európe veľmi nezmenila a najčastejším benefitom bolo aj je cestovné poistenie. V súčasnosti však klienti vyžadujú viac. Všetko mať v mobilnom telefóne, asistenčnú službu, letiskové salóniky, zľavy u obchodníkov, alebo napríklad globálne Wi-Fi. Visa však vidí väčší záujem v oblasti privátnej klientely o službu consierge a letiskové salóniky. A opäť, celkový trend je mať všetko v mobile.

Miroslav Lukeš, MASTERCARD:  V porovnaní s minulosťou evidujeme zo strany klientov čoraz väčší dopyt po nadštandardných službách. Kým pred niekoľkými rokmi boli požiadavky zákazníkov kladené hlavne na poistenie, dnes okrem týchto základných služieb dominujú vernostné či elitné programy.

Koľko je na Slovensku platobných kariet?

Miroslav Lukeš, MASTERCARD:  Na Slovensku je takmer 6 miliónov platobných kariet, pričom až 95% kariet Mastercard je bezkontaktných – pravdepodobne vďaka tomu, že sme bezkontaktné karty na Slovensku zaviedli už v roku 2008.

 Marcel Gajdoš, VISA: Môžeme poskytnúť číslo ku koncu prvého štvrťroku 2017: celkovo bolo na Slovensku 3,2 milióna kariet Visa z toho bolo skoro 3  milióny bezkontaktných. Znamená to, že na Slovensku bolo v prvom štvrťroku 2017 až 93 percent všetkých kariet Visa bezkontaktných. Celkový počet kariet ako aj počet vydaných bezkontaktných kariet robí so spoločnosti Visa lídra v segmente platobných kariet na Slovensku.

Sú pri platbách kartou rozdiely medzi Slovákmi a Čechmi?

Marcel Gajdoš, VISA: Markantné rozdiely nebadáme. Slováci aj Česi majú záujem bezhotovostne platiť, majú záujem o technologické novinky – Slovensko bolo pri nástupe bezkontaktných platieb označené ako Hero Market, v tom ako rýchlo a masívne slovenský trh platby prijal.

Miroslav Lukeš, MASTERCARD: V tomto smere nevnímame veľké rozdiely medzi Slovákmi a Čechmi. Podľa prieskumu Masterindex z roku 2017 je  penetrácia kariet na trhu podobná v oboch krajinách. V oboch krajinách zároveň výskum potvrdil tradičný trend, teda čím sú ľudia majetnejší, tým viac platobných kariet vlastnia. Vlastnenie kariet tiež ovplyvňuje vzdelanie, platí, že čím sú viac  ľudia vzdelaní, tým viac platobných kariet vlastnia. Slováci tiež, rovnako ako Česi, majú záujem platiť čoraz viac bezhotovostne

 

Príbuzné články

Máte otázky? Neváhajte nás kontaktovať 02 / 12 345 678