Budúcnosť bankovníctva je „phygital“, teda prepájania pobočiek a digitálneho sveta.

„Inovácie a zlepšovanie našich služieb vyvíjame spoločne s našimi klientmi“ tvrdí v rozhovore Zdeněk Románek, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za retailové bankovníctvo.

Aké sú dnešné očakávania klientov od svojej banky v digitálnom priestore?

My veríme, že Slováci si zaslúžia mať pri bankovaní rovnaký pozitívny zážitok ako v Googli, na Facebooku či v Amazone. Preto intenzívne pracujeme na tom, aby sme boli pre klientov naozaj intuitívnou bankou, s ktorou je radosť bankovať. Zároveň vieme, že pre klientov je kľúčová bezpečnosť.

Je to možné v banke dosiahnuť?

Samozrejme, práve preto máme špecializované tímy, ktoré sa intenzívne pracujú, aby takéto riešenia pre klientov vyvinuli. Do procesu vývoja zapájame samotných klientov. Je to „co-creation“ – na základe klientskych vstupov vyrábame prototypy, ktoré s nimi aj testujeme, a následne ďalej vyvíjame a ladíme.  Vďaka tomu prinášame naozaj užitočné inovácie, nie iba technologické vychytávky, ktoré nakoniec nikto nepotrebuje. Zároveň nechávame na našich klientoch, aby si vybrali, ako budú služby banky využívať – či už online, cez mobilné aplikácie, telefonicky alebo priamo v pobočke, alebo kombináciou týchto možností.

Chystáte niečo nové v tomto smere?

Áno, už čoskoro prinesieme úplne nové šikovné bankovanie s názvom George, ktoré klientom umožní jednoducho manažovať ich rodinné financie. Zároveň je George naša digitálna platforma, ktorá nám umožňuje  prinášať nové služby a vylepšenia pre našich klientov takmer každý mesiac. Už dnes Georgea ako aj mobilnú aplikáciu George Go využíva niekoľko tisíc Slovákov. Teším sa, keď si ho budú môcť vyskúšať všetci naši klienti.

Neohrozí digitalizácia v bankovníctve pobočky? Veľa sa už hovorilo o tom, že budú postupne zanikať… Veríte tomu?

Určite nie, som presvedčený o tom, že pobočky budú mať vždy dôležité miesto. Ďaleko viac však budú slúžiť na to, aby sa  ľudia prišli poradiť a nie zadávať bežné platby. My sa snažíme prenášať digitalizáciu do všetkých ostatných kanálov, vrátane pobočkovej siete. Veríme v tzv. „phygital“,  teda v prepájanie digitálneho sveta s fyzickým svetom pobočiek. Phygital je razantné posilnenie zážitku klienta vo fyzickej pobočke o digitálnu jednoduchosť a intuitívnosť, a priame prepojenie so všetkými ostatnými kanálmi banky. Už dnes majú všetci poradcovia v Slovenskej sporiteľni v rukách tablety na obsluhu klienta. Ich prostredníctvom si sami klienti dokážu intuitívne namodelovať úver alebo sporenie a vybaviť ich jednoducho na pár klikov, a všetky informácie i vizualizácie sú prepojené s ich digitálnym bankovníctvom.

Od januára začne platiť nová smernica PSD2. Ste na to pripravení?

Smernica PSD2 otvorí trh platobných služieb aj nebankovým subjektom, tzv. fintechom. Veľa sa hovorí o tom, že v jej dôsledku môžu banky stratiť úzky kontakt so svojimi klientmi, pretože tí budú svoje účty spravovať napríklad prostredníctvom aplikácie od Googlu či Facebooku. My sa na to samozrejme dôsledne pripravujeme, príkladom je aj náš George, ktorý spája výhody oboch svetov. Prináša ľuďom pozitívny zážitok – ako spomínané sociálne siete – a súčasne je pre ľudí dôveryhodný, keďže ho vyvinula banka.

Teda sa nebojíte konkurencie fintechov?

My sme otvorení nielen konkurencii, no predovšetkým spolupráci s fintechmi. Myslíme si, že to pre našich klientov bude veľmi zaujímavé získavať nové služby a možnosti v oblasti bankovania. Vieme, že práve v spolupráci alebo v čistej inšpirácii fintechmi, je veľká dynamika a príležitosť. Napríklad, už spomínaný George, je digitálna platforma, ktorá umožňuje ľahké napojenie nových služieb, napríklad i služieb vyvinutých a dodaných fintechmi.

Zdeněk Románek,
člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za retailové bankovníctvo.

Príbuzné články

Máte otázky? Neváhajte nás kontaktovať 02 / 12 345 678